Контрольовані іноземні компанії

З метою дотримання вимог законодавства щодо правил КІК, фізичним та юридичним особам – резидентам України слід детально проаналізувати умови щодо володіння часткою в іноземній компанії, визначитися з наявністю чи відсутністю статусу контролюючої особи такої компанії та здійснити передбачені ст. 392 ПКУ заходи щодо звітування.

Відкриваючи бізнес за кордоном, юридична або фізична особа резидент України з 1 січня 2022 року зобов’язана складати та подавати:

– інформацію про набуття/припинення участі у КІК, зокрема Повідомлення про набуття (початок здiйснення фактичного контролю) або вiдчуження частки (припинення фактичного контролю) резидентом в iноземнiй юридичнiй особi або майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи, форму якого затверджено наказом Міністерства фінансів України від 22.09.2021 № 512;

– щорічний звіт про КІК (одночасно з річною декларацією про майновий стан і доходи). Згідно з п. 54 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України  встановлено особливості застосування положень про оподаткування прибутку КІК протягом перехідного періоду, зокрема, контролюючі особи мають право подати Звіт за 2022 рік до контролюючого органу одночасно з поданням річної Декларації за 2023 рік.

Визначення КІК:

Відповідно до пп. 39-2.1.2 ПКУ іноземна компанія визнається КІК, якщо фізична особа – резидент України або юридична особа – резидент України:

  •       володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж 50 відсотків, або
  •       володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж 10 відсотків, за умови що декілька фізичних осіб – резидентів України та/або юридичних осіб – резидентів України володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків, або
  •       окремо або разом з іншими резидентами України – пов’язаними особами здійснює фактичний контроль над іноземною юридичною особою.

Подання та форма звіту про контрольовані іноземні компанії

Відповідно до п. 54 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ, 2022 рік є першим звітним роком для подання Звіту про КІК, проте контролюючі особи мають право подати Звіт про КІК за 2022 рік до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2023 рік із включенням зазначеного у такому Звіті про КІК скоригованого прибутку КІК, що підлягає оподаткуванню в Україні, до показників відповідних декларацій за 2023 рік, тобто:

–  для юридичних осіб – до 01 березня наступного року за звітним одночасно з поданням податкової декларації з податку на прибуток підприємств.

Першим звітним (податковим) роком для звіту про контрольовані іноземні компанії є 2022 рік

При цьому відповідно до пункту 54 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу контролерам контролюючих іноземних компаній встановлений певний перехідний період для підготовки до звітування, який надає можливість подати звіти за 2022 рік до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2023 рік, тобто у 2024 році.

Спосіб подання звіту до контролюючого органу: електронна форма (щодо кожної контрольованої іноземної компанії окремо).

До Звіту в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік.

Наказом Мінфіну № 254 від 25.08.2022р. затверджено дві форми Звіту про КІК – повна та скорочена.

Повний звіт про контрольовані іноземні компанії подається контрольованими особами разом з власною декларацією про майновий стан і доходи фізичних осіб, додатком КІК до декларації та перекладеною на українську мову звітністю іноземної компанії (якщо звітність підготовлена на англійській мові її переклад не вимагається).

Скорочений звіт про контрольовані іноземні компанії подається контрольованими особами в тому випадку, якщо на момент подачі звітності по контрольованим іноземним компаніям, ще не подано звітність у відповідній іноземній юрисдикції.

У випадку подання скороченого звіту про контрольовані іноземні компанії, контрольована особа зобов’язана подати повний звіт до 31 грудня року наступного за звітним.

Подання звіту про контрольовані іноземні компанії

До контролюючого органу за основним місцем обліку фізичної особи – резидента та основним місцем обліку юридичної особи – резидента засобами електронного зв’язку в електронній формі з електронним цифровим підписом через особистий податковий кабінет.

Сплата податків

Окрім подання Звіту про КІК, контролююча особа має сплатити ПДФО або податок на прибуток в Україні з суми скоригованого прибутку КІК за відповідний звітний період у розмірі частки, якою володіє.

Платником податку щодо прибутку КІК є контролююча особа (фізична чи юридична), а, відповідно, в залежності від статусу контролюючої особи (фізична чи юридична) такий прибуток буде оподатковуватись різними податками. Так для фізичної особи він буде включатись до складу загального річного оподатковуваного доходу контролюючої особи в порядку, визначеному п. 170.13 ПКУ, а для юридичної особи збільшує об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи в порядку, визначеному розд. III ПКУ.

Об’єктом оподаткування є частина скоригованого прибутку КІК, що пропорційна частці, якою володіє (контролює) така особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток КІК.

У випадку, якщо контролюючою особою КІК є фізична особа то скоригований прибуток КІК може бути оподатковуваний в Україні ПДФО за ставками 18%, 9% а в деяких окремих випадках навіть – 5 % залежно від періоду звітування та особливостей розподілу (виплати) прибутку:

  • 18% це базова ставка оподаткування, що буде застосовуватись завжди, якщо відсутні підстави для застосування інших ставок (включно із випадком, коли прибуток КІК не розподілявся);
  • 9% буде застосовуватись у випадках, якщо КІК було розподіллено прибуток на користь контролера (по суті ставка на дивіденди) і контролер фактично отримав такий дохід до моменту подання ним звіту про КІК. Тобто, такий прибуток має бути не тільки розподілений за рішенням, але й фактично виплачений. Якщо ж виплата була пізніше, то контролер спочатку оподаткує такий дохід за ставкою 18%, а на наступний рік здійснить перерахунок податку вже із застосування ставки 9% та, відповідно, подасть уточнюючу декларацію (слід вернути увагу, що право на таке коригування зберігається за контролюючою особою лише, якщо такий дохід був отриманий ним до моменту закінчення другого календарного року, наступного за звітним).

Також слід пам’ятати що там де є ПДФО, там одразу виникає і зобов’язання по сплаті військового збору за ставкою 1,5%.

Прибуток КІК, який отримано у вигляді дивідендів від юридичних осіб України, буде прирівнюватись до дивідендів контролюючої особи, отриманих від українських юридичних осіб з відповідним зобов’язанням включення його до складу загального оподатковуваного доходу контролюючої особи (пп. 170.13.3 ПКУ). Отже, такий дохід буде оподатковуватись за ставками передбаченими для дивідендів:

  • за ставкою 5 % – у разі якщо виплату здійснила компанія платник податку на прибуток (крім інститутів спільного інвестування);
  • за ставкою 9 % – у разі отримання від інститутів спільного інвестування, суб’єктів господарювання, які не є платниками податку на прибуток.

При цьому сума таких дивідендів повинна не враховується при визначенні скоригованого прибутку КІК та не підлягає подальшому оподаткуванню під час її фактичної виплати на користь контролюючої особи. Таким чином, контролююча особа буде розділяти та окремо оподатковувати доходи КІК від дивідендів з України та дохід отриманий КІК з інших джерел.

Якщо контролюючою особою є «українська» юридична особа, то скоригований прибуток КІК вона оподатковує за базовою ставкою 18 %.

Суму податку з прибутку КІК до сплати зменшують на суму фактично сплаченого такою КІК за результатами відповідного звітного періоду корпоративного податку або аналогічного податку, що стягують згідно із законодавством іноземних держав, включаючи податки, утримані у джерела виплати із суми доходу, отриманого КІК (п. 137.9 ПКУ).

Звільнення від сплати податку

Однак, пп.39-2.4.1 та пп.39-2.4.2 ПКУ визначаються випадки, коли скоригований прибуток КІК звільняється від оподаткування, а саме, коли:

  •       між Україною та державою, резидентом якої є КІК, укладена угода про уникнення подвійного оподаткування та виконується хоча б одна з таких умов:

– частка пасивних доходів контрольованої іноземної компанії становить не більше 50%,

– або КІК сплачує податок на прибуток за ефективною ставкою не менше ніж 13%;

  •       загальний сукупний дохід усіх КІК однієї контролюючої особи не перевищує еквівалент 2 мільйони євро на кінець звітного періоду;
  •       КІК є публічною компанією, акції якої перебувають в обігу на визнаній фондовій біржі;
  •       КІК здійснює благодійну діяльність та не розподіляє доходи на користь її засновників (учасників).

Штрафні санкції

Пунктом 120.7 ст. 120 ПКУ передбачено застосування до контролюючої особи штрафних санкцій у розмірі від 50 до 1 000 прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року за порушення вимог ПКУ, що стосуються КІК.

За порушення вимог статті 39-2 ПКУ під час визначення та обчислення прибутку КІК за результатами 2022-2023 звітних (податкових) років, штрафні санкції та пеня не застосовуються.

Відповідальність за неподання Звіту про контрольовані іноземні компанії   Неподання контролюючою особою звіту про контрольовані іноземні компанії – штраф в розмірі 100 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року .   Несвоєчасне подання контролюючою особою звіту про контрольовані іноземні компанії – штраф в розмірі одного розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожен календарний день неподання, але не більше 50 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року.   Невідображення контролюючою особою у звіті про контрольовані іноземні компанії відомостей щодо наявних контрольованих іноземних компаній та/або неповне невідображення інформації щодо наявних контрольованих іноземних компаній – штраф в розмірі 3 відсотків суми доходу контрольованих іноземних компаній або 25 відсотків скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії за відповідний рік, не відображених у звіті про контрольовані іноземні компанії, залежно від того, яке з таких значень є більшим, але не більше 1000 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожен факт невідображення контрольованої іноземної компанії та/або за всі невідображені суми.   ​Повідомлення про набуття або припинення участі у контрольованих іноземних компаніях​ Відповідно до пункту 39-2.5.5 Податкового кодексу України, для цілей податкового контролю за оподаткуванням прибутку контрольованої іноземної компанії фізична особа – резидент України або юридична особа – резидент України зобов’язана повідомляти контролюючий орган про: ·         кожне безпосереднє або опосередковане набуття частки в іноземній юридичній особі або початок здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою; ·         заснування, створення або набуття майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи; ·         кожне відчуження частки в іноземній юридичній особі або припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до втрати визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою; ·         ліквідацію або відчуження майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи.

Подання повідомлення лише по тим КІК, щодо яких набуття чи втрата корпоративних прав має місце з 01.01.2022 року і надалі  зміни щодо контролю чи суттєвого володіння КІК ( ІПК №. 2142/ІПК/99-00-04-03-03-06 від 31.05.2021).

Строк повідомлення про набуття або припинення участі у контрольованих іноземних компаніях Повідомлення надсилається до контролюючого органу протягом 60 днів з дня такого набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю).   Надсилання повідомлення про набуття або припинення участі у контрольованих іноземних компаніях До контролюючого органу за основним місцем обліку фізичної особи – резидента та основним місцем обліку юридичної особи – резидента засобами електронного зв’язку в електронній формі з електронним цифровим підписом через особистий податковий кабінет.   Відповідальність за неподання Повідомлення про набуття або припинення участі у контрольованих іноземних компаніях Неповідомлення про набуття частки в іноземній юридичній особі, або про початок здійснення фактичного контролю за іноземною юридичною особою, або про відчуження частки в іноземній юридичній особі, або про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою – тягне за собою накладення штрафу в розмірі 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний такий факт.

На даний момент, відповідальності за несвоєчасне подання повідомлення про КІК немає.

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *