7 вересня року відбулось засідання Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики, на якому розглядалось питання внесення змін до Митного кодексу України (щодо оподаткування митними платежами товарів, що пересилаються у міжнародних поштових відправленнях, міжнародних експрес-відправленнях та порядку їх декларування).
Під час засідання Комітету народним депутатом України, членом Комітету Ніною Южаніною з голосу була внесена пропозиція переглянути рішення Комітету від 25 лютого 2021 року щодо раніше відхиленої пропозиції №71. Пропозиція №71 стосується внесення змін до частини сьомої статті 236 Митного кодексу України шляхом доповнення після слів «особу-одержувача товарів у відправленні» словами «зокрема код згідно з ЄРДПУ (для підприємств – одержувачів відправлень) або реєстраційний номер облікової картки платника податків (для громадян – одержувачів відправлень) або серію та номер паспорта (для громадян-одержувачів відправлень, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті)».
Дана пропозиція передбачає, що всі поштові та експрес відправлення під час вручення кожної імпортної посилки мають внести код ІПН або номер паспорту в реєстр. Компанії-доставки матимуть всі ці дані передавати в митну службу. Фактично, це робить неможливим вручення посилки через такі сучасні зручні технології як поштомати або ж через абонентську скриньку. Дана норма паралізує звичну роботу всіх компаній, а в галузі зайнято більше 120 тис людей. Крім того, міжнародні інтернет-провайдери в більшості випадків звернуть свої програми розвитку щодо України, так як реальним стане ризик відмови від отримання посилок, який оцінюється на рівні до 30% . Для розуміння, яким може бути рівень збитків, в минулому році українці замовили більше 60 млн посилок.
Слід відзначити, що подібна правка пропонувалася і раніше. Проте, вона визвала заперечення на підкомітеті з питань митної справи Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики. Однак, на обговорення було витрачено величезну кількість часу, задіяно до обговорення більшість операторів поштового зв’язку та експрес-перевізників, які однозначно були проти пропозиції щодо пред’явлення одержувачем та збереження оператором реєстраційного номеру облікової картки платника податків через неможливість її реалізації і невідповідність технологічним, технічним реаліям щодо підтримки такої бази даних.
Більше того, національні оператори поштового зв’язку світової та європейської спільноти не практикують внесення подібної інформації, оскільки це є суттєвим порушенням прав громадян. Тільки країни Євроазійського союзу (РФ, Казахстан, Республіка Білорусь) запровадили таку практику. Тож, зважаючи на проєвропейський курс розвитку України, було б доцільно використовувати досвід цивілізованих країн в питаннях пересилання та вручення міжнародних поштових та експрес-відправлень.
(Джерело: Європейська Бізнес Асоціація)