У даній справі на підприємстві Держпрацею було проведено перевірку під час якої було виявлено ряд порушень. При цьому підставою для проведення вказаної перевірки стали листи управління Пенсійного фонду України в районі.
Роботодавцем рішення Держпраці було оскаржено шляхом подання позову в порядку адміністративного судочинства.
Позов підприємства було задоволено. Підставою для задоволення позову стало те, що позапланову перевірку було проведено не лише з питань порушених у листі органу ПФУ, а й з інших питань, в результаті яких встановлені інші порушення вимог законодавства про працю, а тому суд вирішив, що позапланову перевірку проведено з порушенням статті 6 Закону України «Про основні заходи державного накладу (контролю) у сфері господарської діяльності», результатом чого є відсутність правових наслідків такої перевірки.
Апеляційний суд із такими висновками погодився. Прийняття такого рішення стало підставою для їх касаційного оскарження відповідачем. Проте, Касаційний цивільний суд із доводами Держпраці не погодився і скаргу залишив без задоволення.
Аналізуючи діюче галузеве законодавство КАС у своїй постанові вказав, що ч. 1 ст. 6 Закону України «Про основні заходи державного накладу (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено виключний перелік підстав для проведення позапланових перевірко органами контролю.
Тобто, в переліку підстав для здійснення позапланових заходів відсутня така підстава як звернення юридичних осіб, державних органів щодо порушення трудового законодавства, а відповідно до частини другої статті 6 вказаного Закону проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього Закону.
Таким чином у даній справі орган Держпраці діяв поза межами наданих повноважень та в порушення вимог діючого законодавства. У зв`язку із цим рішення прийняті згаданим органом за результатами такої перевірки не можуть породжувати для підприємства правових наслідків.
ВС/КАС: Звернення юридичних осіб, державних органів щодо порушення трудового законодавства не є підставою для проведення Держпрацею позапланових перевірок
(Джерело: ВС/КАС у справі № 804/3566/17 від 27.11.2020)