Новий закон дійсно дає певну свободу страховикам у питанні визначення вартості поліса, яка залежатиме від персональної історії водія. Отже, підвищення ціни передусім стосуватиметься клієнтів, що мали негативну історію потрапляння в ДТП чи належать до категорії водіїв, які з більшою вірогідністю стануть учасниками ДТП (наприклад, водії з незначним стажем водіння або у великих містах).
Масштаби такого підвищення, за попередніми оцінками, в умовах високої конкуренції цього ринку становитимуть близько 25-30%. Важливо, що новий закон не припиняє дію чинних полісів, а стосується лише нових. І для пільгових категорій зберігається можливість оформлення поліса за 50% його вартості.
Перехід на електронний формат договорів «автоцивілки» здійснюватиметься поступово. Лише за рік, з 1 січня 2026 року, очікується остаточний перехід від паперових до електронних полісів з обов’язковим внесенням до електронної централізованої бази даних Моторного (транспортного) страхового бюро України.
Новий закон містить такі новації:
- скасування коефіцієнта зносу та введення принципу, що страхове відшкодування має забезпечити приведення автомобіля до стану, в якому він був до ДТП;
- запровадження прямого врегулювання шкоди автомобілю внаслідок ДТП, або можливості потерпілого звернутися за страховою виплатою до свого страховика;
- обмеження граничного строку рішення про страхову виплату терміном у 90 днів та впровадження пені до страховика за порушення такого строку;
- скасування обмеження максимальної суми страхового відшкодування за європротоколом;
- здійснення виплат МТСБУ замість страховика, якому анульовано ліцензію, ще до завершення відповідної судової справи про банкрутство та остаточної ліквідації.
Вже з 1 січня 2025 року «стеля» виплат за шкоду життю та здоров’ю підвищується до 500 тис. грн, майну – до 250 тис. грн.
(Джерело: НБУ)