Робочі органи виконавчої дирекції ФСС при реалізації норм Закону про соцстрахування (у редакції, що діяла до 01.01.2023), а з 01.01.2023 органи ПФУ в частині загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності не здійснюють нарахування та виплату допомоги по тимчасовій втраті працездатності, а лише фінансують такі виплати шляхом перерахування коштів страхувальникам на підставі поданих заяв-розрахунків. А нарахування сум допомоги та їх виплату здійснюють безпосередньо страхувальники. І саме ФОП на себе подає заяву-розрахунок на отримання фінансування.
Самозайнята особа є щодо себе одночасно страхувальником і застрахованою особою, самостійно нараховує виплати, пов’язані з тимчасовою втратою працездатності, отримує фінансування на спеціальний рахунок. І як податковий агент зобов’язана своєчасно та в повному обсязі нараховувати, утримувати і сплачувати до бюджету ПФО, ВЗ та ЄСВ.
Тобто, у самозайнятої особи, як податкового агента щодо доходу у вигляді допомоги по тимчасовій непрацездатності, відповідно до п. 51.1 ПКУ виникає обов’язок подавати контролюючому органу у строки, встановлені для податкового кварталу, Податковий розрахунок.
ФОП має сплатити ПДФО та ВЗ з отриманої від ПФУ допомоги. Та додатково ще й відобразити цю допомогу у додатку 4ДФ до Податкового розрахунку з ознакою «127».
(Джерело: ІПК від 05.04.2024 № 1874/ІПК/99-00-24-03-03)