31 грудня 2019 року вступила в дію постанова №1132 Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю», якою затверджено Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю («Порядок»). Порядок модифікує процедуру здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними та фізичними особами, які використовують найману працю, яка існувала раніше.
Основної формою контролю, відповідно до Порядку, є лише інспекційне відвідування, які за своєю суттю є позаплановими заходами. Контроль за дотримання законодавства про працю покладається на Державну службу України з питань праці («Держпраці») та виконавчі органи міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад, посадовим особам яких видаються відповідні посвідчення. При цьому до повноважень інспекторів органів місцевого самоврядування відносяться лише виявлення неоформлених працівників та контроль у сфері оплати праці.
Документи, що перевіряє Держпраця
Починають перевірку з ознайомлення із статутом підприємства, наказом про призначення керівника, контрактом із керівником.
Вивчають документи, ведення яких передбачено зaконодавством про працю та зaгальнообов’язкове державне соціальне страхування:
01) колективний договір, трудові договори;
02) правила внутрішнього трудового розпорядку;
03) трудові книжки;
04) накази по кадрах,
05) особові картки,
06) особові справи;
07) посадові інструкції;
07) штатний розпис;
08) робочий графік;
09) графік відпусток;
10) табелі робочого часу;
11) документи, що зaсвідчують своєчасність виплати заробітної плати;
12) документи про проведення індексації зарплати та компенсації;
13) договори ЦПХ (у разі наявності);
Перевіряючі мають право запитати у вас будь-який трудовий документ із питань, які є предметом інспекційного відвідування, його засвідчену копію чи витяг (пп. 2 п. 10 Порядку № 1132).
Якщо чогось не виявиться, перевірку все одно проведуть, а відсутність документів будуть розглядати як порушення, за чим може бути штраф.
Вилучення оригіналів фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, ноутбуки й комп’ютери та їхні частини інспектори Держпраці права не мають (пп. 7 п. 12 Порядку № 1132).
Інспектори мають право безперешкодно заходити в будь-які приміщення, запитати трудові документи, вони можуть наодинці або при свідках спілкуватися з вами та працівниками, отримати усні або письмові пояснення (пп. 3 п. 10 Порядку № 1132).
Якщо під час перевірки на об’єкті інспектори виявлять орендаря, не зареєстрованого підприємцем, вони передадуть цю інформацію податківцям для вжиття відповідних заходів.
Якщо інспектор попросить надати робоче місце для конфіденційної бесіди з працівником — це теж його право.
Весь процес перевірки інспектори мають право фіксувати на відео й аудіо, робити фото (пп.6 п.10 №1132).
Підстави для перевірок
До підстав проведення перевірок відносяться:
звернення працівника; звернення фізичної особи, стосовно якої порушено правила оформлення трудових відносин; рішення керівника Держпраці виключно з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятим за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел; рішення суду; інформація Державної служби статистики та її територіальних органів (про наявність заборгованості з виплати заробітної плати), Державної фіскальної служби України («ДФС») та її територіальних органів, Пенсійного фонду України («ПФУ») та його територіальних органів, профспілкових органів.
Перелік підстав для візиту інспектора праці доповнився: (1) за дорученням Прем’єр-міністра України; (2) за зверненням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини; (3) за запитом народного депутата; (4) у разі невиконання вимог припису інспектора Держпраці.
Також інспекційні відвідування мають проводитися лише з питань виявлення неоформлених трудових відносин, якщо Держпраці отримало інформацію:
• від ДФС та її територіальних органів про: (1) невідповідність кількості працівників обсягам виробництва (виконаним роботам, наданим послугам) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності, (2) факти порушення законодавства про працю, виявлені під час виконання повноважень;
• від ПФУ та його територіальних органів про: (1) фізичних осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами в одного роботодавця понад рік, (2) роботодавців, у яких 30 і більше відсотків фізичних осіб працюють на умовах цивільно-правових договорів.
До зони ризику, в першу чергу, потрапляють роботодавці, які використовують працю фізичних осіб на умовах цивільно-правових договорів та переукладають їх упродовж року. Особливо ризикованою є ситуація, коли кількість осіб, що працюють на цивільно-правових умовах становить більше 30 відсотків працівників підприємства.
Попередження про перевірки
До Порядку було включено право інспекторів праці під час проведення інспекційних відвідувань із питань виявлення неоформлених трудових відносин самостійно та в будь-яку годину доби з урахуванням вимог законодавства про охорону праці проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об’єкта відвідування, у яких використовують найману працю.
Тобто, підприємствам варто бути готовими до раптових перевірок без попередження, особливо якщо такі підприємства широко використовують послуги фізичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Доступ інспектора до підприємства
Необхідні пред’являти службове посвідчення та направлення на його проведення і зробити запис в журналі реєстрації перевірок.
Окрім того, відтепер інспектор може залучати до проведення відвідування інші державні органи (наприклад, ДФС) і правоохоронні органи, якщо, на його думку, є ознаки кримінального право?орушення.
Строки перевірок
Для всіх підприємств тривалість інспекційного відвідування чи невиїзного інспектування не має перевищувати 10 робочих днів. Однак Порядок надає право вимагати «припинення» перевірки у разі перевищення її строків.
Відповідно до Порядку строк для проведення інспекційного відвідування розпочинається з дня, наступного за днем надання об’єктом відвідування документів і пояснень, необхідних для їх проведення. Однак Порядок залишає простір для затягування перевірки – так, у разі перевищення строків проведення інспекційного відвідування складають акт про неможливість проведення інспекційного відвідування із зазначенням відповідних підстав. Якщо причиною буде недостатність документів, Держпраці може направити письмову вимогу із зазначенням строку відновлення та/або надання документів. На час виконання такої вимоги строки перевірки призупиняються.
Оформлення результатів перевірки
За результатом інспектування оформлюється акт у двох примірниках та надається на підпис роботодавцю в останній день інспекційного відвідування. Іншим документом, який може бути складено за результатами перевірки, є припис на усунення порушень, який є обов’язковим до виконання у встановлений строк.
При цьому наявність даних документів ще не свідчить про притягнення роботодавця до відповідальності. Наприклад, у разі усунення порушень, зазначених у приписі, у встановлений строк, жодні заходи до роботодавця не застосовуються. Наразі штрафи будуть накладатися тільки у разі, якщо суб’єкт господарювання не виконав припис та не усунув порушення, що полягали у несвоєчасній та не у повному обсязі виплаті заробітної плати чи/або недодержанні мінімальних гарантій в оплаті праці.
При цьому, якщо предметом перевірки було виявлення неоформлених працівників і дане порушення було встановлено інспектором, то заходи примусу застосовуються в такому разі одночасно із винесенням припису, незалежно від факту усунення даних недоліків у майбутньому.
Наслідки виявлення порушень, не пов’язаних з працевлаштуванням працівників
За новими правилами, за результатами інспекційного відвідування складається акт перевірки і, в разі виявлення порушень вимог законодавства про працю, припис щодо їх усунення.
Припис виноситься об’єкту відвідування не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після підписання акту, а в разі наявності зауважень – наступного дня після їх розгляду. Зауваження до акту може надаватися об’єктом відвідування не пізніше 3 робочих днів із дня, що настає за днем підписання акту. Письмова вмотивована відповідь на зауваження надається інспектором праці не пізніше ніж через три робочих дні з дати їх надходження.
У приписі повинен бути зазначений строк для його виконання. У разі встановлення строку більше ніж три місяці у приписі визначається графік та заплановані заходи щодо усунення виявлених порушень з відповідним інформуванням інспектора праці згідно з визначеною у приписі періодичністю.
Припис або вимога інспектора праці можуть бути оскаржені, відповідно, у 10-денний та 1-денний строк із дати їх отримання до керівника або заступника керівника відповідного територіального органу Держпраці. Якщо подано в установлений строк скаргу, то вона тимчасово припиняє виконання припису чи вимоги інспектора праці. На час її розгляду інспекційне відвідування призупиняють.
Перевірка виконання припису можлива лише після спливу строків, зазначених для його виконання. Якщо об’єкт відвідування не надав відповіді або надав її в обсязі, недостатньому для підтвердження факту виконання припису, проводитимуть інспекційне відвідування.
Штрафи за порушення трудового законодавства
Законом України від 12.12.2020 року № 378-IX “Про внесення змін до Кодексу законів про працю України” внесено зміни до статті 265 Кодексу законів про працю України, якими закріплено новий механізм застосування штрафних санкцій якщо роботодавець порушив законодавство вперше, до нього застосовується письмове попередження.
Так згідно внесених змін, передбачено віповідальність у вигляді штрафу в разі:
• фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати ЄСВ та податків – у десятикратному розмірі МЗП, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, а до ЮО та ФОП, які використовують найману працю, та є платниками ЄП першої-третьої груп, застосовується попередження. За повторне вчинення такого порушення протягом двох років з дня виявлення – у тридцятикратному розмірі МЗП;
• порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі – у трикратному розмірі МЗП, встановленої законом на момент виявлення порушення;
• недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці – у двократному розмірі МЗП, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення;
• недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України «Про військовий обов’язок і військову службу», «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», – у чотирикратному розмірі МЗП, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, а до ЮО та ФОП, які використовують найману працю, та є платниками ЄП першої-третьої груп, застосовується попередження;
• недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні – у трикратному розмірі МЗП, встановленої законом на момент виявлення порушення;
• вчинення дій, передбачених абзацом сьомим цієї частини, при проведенні перевірки з питань виявлення порушень, зазначених в абзаці другому цієї частини, – у шістнадцятикратному розмірі МЗП, встановленої законом на момент виявлення порушення;
• порушення інших вимог законодавства про працю, крім передбачених абзацами другим – восьмим цієї частини, – у розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення;
• вчинення порушення, передбаченого абзацом дев’ятим цієї частини, повторно протягом року з дня виявлення порушення – у двократному розмірі МЗП за кожне таке порушення;
Крім того, передбачено, у разі сплати ЮО або ФОП, яка використовує найману працю, 50 % розміру штрафу протягом 10 банківських днів з дня вручення постанови про накладення штрафу за порушення вимог законодавства про працю, передбаченого цією статтею, така постанова вважається виконаною.
У разі виконання припису центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, та усунення виявлених порушень, передбачених абзацами четвертим – шостим, дев’ятим частини другої цієї статті, у визначені приписом строки заходи щодо притягнення до відповідальності не застосовуються.