Мова іде про застосування нових редакцій Правил охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 за № 433/31885, та Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 19.01.2018 № 62, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.024.2018 за № 244/31696.
Були враховані рішення органів влади щодо дерегуляції господарської діяльності, а саме:
• відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.08.2016 № 615-р «Про затвердження плану заходів щодо дерегуляції господарської діяльності та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України» скасовується вимога обов’язкової реєстрації підіймального обладнання (вантажопідіймальних кранів та машин, підйомників) та обладнання, що працює під тиском, у територіальних органах Держпраці та запроваджується їх облік у власника.
Відповідно до вимог застарілих та попередніх, скасованих нормативно-правових актів з охорони праці суб’єкт господарювання зобов’язаний зареєструвати (перереєструвати) машини, механізми, устатковання підвищеної небезпеки в органах Держпраці, шляхом подання письмового звернення (листа) та інших документів.
Законом України «Про адміністративні послуги» визначено, що адміністративна послуга – результат здійснення владних повноважень суб’єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов’язків такої особи відповідно до цього Закону.
У розумінні зазначеного Закону реєстрація має ознаки адміністративної послуги. Відповідно до статті 5 Закону виключно законами, які регулюють суспільні відносини щодо надання адміністративних послуг, встановлюються згідно з переліком та вимогами до документів, необхідних для отримання адміністративної послуги підстави для одержання адміністративної послуги; суб’єкт надання адміністративної послуги та його повноваження щодо надання адміністративної послуги; платність або безоплатність надання адміністративної послуги; граничний строк надання адміністративної послуги; перелік підстав для відмови у наданні адміністративної послуги.
Тобто, необхідність реєстрації (перереєстрації) машин механізмів, устатковання підвищеної небезпеки повинна бути передбачена виключно Законом, а не наказом, як на сьогодні.
При цьому територіальні органи Держпраці ведуть облік на підставі:
• наданих суб’єктам господарювання дозволів на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки;
• висновків експертизи щодо відповідності машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки;
• матеріалів проведених експертно-технічними центрами первинних технічних оглядів;
• декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці;
• документу про відповідність;інформації, одержаної посадовою особою територіального органу Держпраці під час здійснення заходів державного нагляду (контролю);
• інформації, одержаної від суб’єкта господарювання відповідно до звернення територіального органу Держпраці.
Під час здійснення обліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки посадовим особам територіальних органів Держпраці забороняється вимагати від власника обладнання надання будь-яких документів та вчиняти дії, спрямовані на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов’язків роботодавця.
(Джерело: Держпраці)